Mand sover godt og længe

Søvn er en nødvendighed for alle mennesker, og uden søvn kan vi ikke fungere. Dog har mennesker forskellige søvnbehov, og hvor nogle behøver meget søvn for at komme igennem dagen, er der andre, der let kan fungere på minimale mængder af søvn.

På trods af en forskellighed i søvnbehov er det de færreste, der nyder at blive forstyrret under søvnen. Oplever vi ofte søvnforstyrrelser, kan vi blive irritable, nedtrykte og trætte på grund af den manglende søvn. Men faktisk kan for meget søvn også gøre os trætte og i dårligt humør. Oplever du ofte en overvældende træthed, når du vågner, kan det derfor være et tegn på, at du faktisk sover for meget.

Hvor meget søvn har vi brug for?

Behovet for søvn mindskes i takt med, at vi bliver ældre. En nyfødt baby har et stort behov for søvn og vil typisk tilbringe det meste af dagen og natten i sovende tilstand. Faktisk siger forskning, at nyfødte bør sove op til 18 timer i døgnet. Timeantallet går dog nedad med alderen, og mens skolebørn stadig bør få meget søvn, kan voksne og ældre typisk klare sig med omkring 8 timers søvn.

Det er dog vigtigt for alle aldersgrupper, at man får sovet ordentligt og igennem uden forstyrrelser. Forskellige faktorer kan have indflydelse på, hvor godt man sover om natten. Det er vigtigt at have en god seng, som kan sikre, at man ligger tilpas hele natten og ikke vågner med led- og muskelsmerter. Dertil bør lyd-, lys- og temperaturforholdene også være i orden. Et soveværelse skal helst være mørkt, stille og have en tilpas temperatur for at være ideelt at sove i.

Du kan læse mere om hvor meget søvn du skal have her.

Kan for meget søvn være farligt?

Har man et ualmindeligt stort behov for at sove, kan det være, at der ligger en skjult lidelse bag, og man bør derfor gå til lægen, hvis man har mistanke om, at ens søvnbehov er meget større end andres. For meget søvn kan nemlig være farligt, da risikoen for at udvikle både fysiske og mentale lidelser vokser. Blandt andet øges risikoen for at udvikle diabetes, hvis du sover for meget og derfor ikke formår at røre dig så meget, som det er anbefalet. Din hjerne påvirkes også negativt af for meget søvn, da forskning viser, at din hjerne ældes med højere hastighed, hvis du sover for meget. Ligeledes kan risikoen for depression øges ved for meget søvn.