Overtræt kvinde der ikke har fået nok søvn

Overtræt

De fleste kender til følelsen af at være overtræt, når man af en eller anden grund ikke har fået den nødvendige søvn. Overtrætheden kan opstå efter en enkelt søvnløs nat, eller den kan opstå og forværres efter flere sammenhængende nætter med meget lidt søvn. Er man overtræt gennem dagen, vil man typisk ikke fungere lige så optimalt, som man ville, hvis man fik sin normale mængde søvn.

Symptomer på manglende søvn

Forskellige mennesker har forskellige søvnbehov, og mens nogle kan klare sig med små mængder af søvn, vil nogle have behov for markant større søvnmængder. Dog vil de fleste mennesker opleve nogle symptomer på manglende søvn, hvis søvnen helt eller delvist er udeblevet i flere nætter.

Et af de mest almindelige symptomer, der forbindes med søvnbesvær, er træthed om dagen og en tendens til at have svært ved at koncentrere sig om dagens gøremål. Også hukommelsen påvirkes i høj grad af dårlig søvn, og oplever du ofte manglende søvn, vil det ofte gøre det sværere for dig at huske ting. Dette kan være en uheldig konsekvens både i forbindelse med job eller uddannelse, hvor dårlig hukommelse og koncentration vil gøre dig meget mindre effektiv i hverdagen. Også inden for sociale sammenhænge kan den dårlige hukommelse og koncentration have negativ effekt, hvis det betyder, at du bliver ude af stand til at huske eller forholde dig til de ting, dine nærmeste fortæller dig.

Andre hyppige symptomer på manglende søvn kan være hovedpine, ømhed i muskler og led samt tristhed. Får man ikke den nødvendige søvn, kan det altså have dårlig effekt på både den mentale og fysiske sundhed.

Børn kan også have svært ved at sove

Behovet for at sove er størst i de første faser i livet. En nyfødt baby har behov for at sove helt op til 18 timer i døgnet, mens børn i skolealderen har behov for at sove omkring 11 timer i døgnet. Det er under søvnen, at børn vokser og udvikler sig, og det er derfor vigtigt, at man får etableret nogle rammer i hjemmet, der sikrer, at børn får de timers søvn, som de har brug for. Dette kan gøres ved at etablere en fast sengetid, således børnenes kroppe og hoveder bliver indstillet på, hvornår det er tid til at falde til ro.

Kan du ikke sove? Skru ned for koffeinen

Koffein er en af de største årsager til, at mange oplever søvnløshed om natten. For mange er en kop kaffe en naturlig måde at starte dagen op, og igennem dagen indtages der typisk op til flere kopper. Det er almindeligt på mange arbejdspladser, at der tilbydes gratis kaffe til medarbejderne i løbet af arbejdsdagen, og at kaffepauser er en indlejret rutine i arbejdsdagen. De mange kopper af kaffe kan dog slide på kroppen, hvis den høje mængde af koffein gør, at man ikke kan sove om natten. Oplever man ofte søvnløshed, kan det være en idé at kigge på, hvor meget kaffe man indtager igennem dagen og eventuelt skrue ned for indtaget for at fremme sin søvn.