god søvnrytme er vigtigt

Søvn er nødvendig for alle levende væsener, både mennesker og dyr. Som mennesker kan vi dog have forskellige behov for søvn, og mens nogle har brug for meget søvn, kan andre klare sig gennem dagen på meget lidt søvn. Der er også forskel på, hvor gode søvngaver mennesker har, og hvor let eller tungt man sover. Mange vil i løbet af livet opleve at døje med søvnproblemer. Disse problemer kan i nogle tilfælde være et symptom af underliggende sygdomme, men ofte finder søvnproblemer også sted hos helt raske personer.

Små børn har mest brug for søvn

En nyfødt baby vil have mest brug for søvn. Typisk vil nyfødte have behov for at sove helt op til 18 timer i døgnet. Den store mængde af søvn skyldes børnenes behov for at behandle sanseindtryk, hvilket netop sker under søvnen. Søvnen er altafgørende for normal vækst og udvikling, hvilket er helt essentielt hos nyfødte børn, og deres søvnrytme vil typisk kun blive afbrudt af et behov for mad. Også spædbørn har brug for meget søvn, da de også udvikler sig meget under søvnen.

For lidt søvn kan hos nogle børn resultere i øgede grader af irritabilitet, koncentrationsbesvær og nedsat indlæring. For lidt søvn vil påvirke børn i forskellige aldersgrupper på forskellige måder, men generelt for alle børn er, at manglende søvn vil påvirke deres vækst negativt. Derfor er det som forælder en afgørende opgave at skabe de nødvendige rammer for, at barnet kan få den nødvendige søvn og skabe sig en fornuftig søvnrytme. Det er muligt selv at læse op på børns søvnbehov, eller man kan spørge fagkyndige om, hvordan man skaber den bedst mulige søvnrytme for sit barn.

Mange ting kan påvirke din søvnrytme

Både børn og voksne har brug for regelmæssig søvn, og uanset aldersgruppe kan der være en række ting, der påvirker ens søvnrytme. En af de vigtigste faktorer for en ordentlig søvnrytme er, at man går i seng på nogenlunde de samme tidspunkter hver aften. Vågner man alt for sent op ad formiddagen, vil mange opleve, at de ikke er trætte nok til at gå i seng på et ordentligt tidspunkt om aftenen. Skal man pludselig tidligt op næste morgen, vil manglen på søvn tydeligt kunne mærkes. Derfor er en af de vigtigste faktorer for at sove godt, at man får etableret en ordentlig søvncyklus – også i weekenderne.

Psykiatrifonden.dk giver dig her 10 gode råd til hvordan du sover godt.

Også andre faktorer kan have afgørende påvirkning på ens søvn. Det er eksempelvis bedst at sove i et mørkt rum, hvor temperaturen hverken er for høj eller for lav. Bor man i et støjende nabolag, kan ørepropper også hjælpe en til at få den ønskede mængde søvn. Der er altså tale om, at både lys, varme og lyd kan påvirke ens søvn i en negativ retning, hvis ens sovemiljø ikke er helt optimalt. Manglende søvn kan have mange negative konsekvenser for helbredet. Ens sindstilstand kan komme til at lide, og man kan opleve højere grader af irritabilitet og dårligt humør, samtidig med at ens fysiske helbred også kan forværres. Søvnmangel kan eksempelvis føre til forhøjet blodtryk, og søvn er også vigtig for at kunne bibeholde en normal puls.

Sov godt med en ordentlig seng

En god seng er også en faktor, der kan have væsentlig betydning for din søvn. Mens nogle foretrækker at sove på en blød overflade, er der andre, der hælder mere til at sove på hårdere overflader. Lever ens seng ikke op til ens præferencer, kan det derfor også blive svært at få den nødvendige mængde søvn. En mulig løsning på at forbedre ens søvnrytme kan derfor være at undersøge, hvorvidt ens seng giver en de bedste forudsætninger for at få den optimale mængde søvn.